torsdag 6 juni 2013

Lilla smycket

Titel: Lilla Smycket
Språk: Svenska
Författare: Patrick Modiano
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 126 sidor
Baksidetext: >>Tolv år hade nog gått sedan man slutade att kalla mig Lilla smycket och jag befann mig på metrostationen Châtelet vid rusningstid. Jag följde med folkströmmen på rullbandet i den ändlösa gången. En kvinna var klädd i gul kappa. Jag hade lagt märke till färgen på kappan och jag såg henne bakifrån på rullbandet. Sedan fortsatte hon framåt gången med skylten 'Mot Château-de-Vincennes'. Nu stod vi alla orörliga i en tät klunga i trappan upp till perrongen och väntade på att spärrgrinden skulle öppnas. Hon var bredvid mig. Då såg jag hennes ansikte. Likheten mellan det ansiktet och min mors var så slående att jag tänkte det var hon.>>
     Artonåriga Thérèse tycker sig i kvinnan känna igen sin mor som påstås ha dött i Marocko tio år tidigare. Hon beslutar sig för att följa efter henne. Det blir en störtdykning mer i ett smärtsamt förflutet, i minnen som hon dittills har förträngt.

Min kommentar: Den här boken hittade jag av en slump på bibblan. Jag gick och strosade längs hyllorna och hittade den här. Tog en liten titt på baksidetexten. Och började sedan läsa första sidan och kom på sig själv att ha läst en fem-sex sidor i ett svep. Det var bara att låna hem den.

Boken handlar då om Thérèse som tror sig ha sett sin förmodade döda mor, och bestämmer sig för att helt enkelt ta reda på vart hon bor, vad hon gör och så vidare. Det här är egentligen ingen bok som tilltalar mig, för det är en mörk och dyster bok. Men, på något sätt så kan jag inte släppa taget om den. Och jag måste få veta hur det går för Thérèse. Kommer hon att våga ta kontakt med kvinnan? Och hur går det för flickan som hon jobbar som "barnflicka" åt?

Det är inte ofta jag fastnar så direkt för en bok som jag gjorde den här gången, men ska jag vara helt ärlig så förstår jag fortfarande inte riktigt vad handlingen går ut på. Men det kanske är just därför jag gillar den.

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar