onsdag 12 juni 2013

Bridget Jones's Diary

Titel: Bridget Jones's Diary
Språk: Engelska
Författare: Helen Fielding
Utgivningsår: 2001 (1996)
Antal sidor: 310 sidor
Baksidetext: Now a major motion Picture from Universal Pictures starring Renée Zellweger, Hugh Grant and Colin Firth.
     A dazzling urban satire of modern human relations?
     An ironic, tragic insight into the demise of the nuclear family?
     Or the confused ramblings of a pissed thirty-something?

Min kommentar: Det är lika bra att erkänna. Jag älskar filmerna om Bridget Jones. Ja, jag vet det är väl inte nån jättedjup handling precis men.... Denna Mark Darcy... Jag har självklart läst böckerna innan jag såg filmerna. Men efter att ha sett båda filmerna samma eftermiddag fick jag för mig att jag minsann måste läsa böckerna igen. Fast på engelska. Och, jag hade faktiskt förträngt hur sjukt olik första filmen är jämfört med boken. Det är då inte mycket som "stämmer överens" där inte. Det är faktiskt nästan så att jag funderar på om jag överhuvudtaget läst första boken... Men det har jag ju. Eller? Fast å andra sidan kan jag ha glömt av boken... För så är det med Johan Theorins böcker. Jag vet att jag har läst en eller kanske två av dem. Men, när jag läser på baksidan av hans böcker så kan jag inte säga vilken/vilka böcker jag läst. För jag känner liksom inte igen nån handling!

Anledningen till att gillar Bridget är väl just det att hon är i 30-årsåldern. Något överviktig. Är inte på något sätt perfekt. Hon har sina idéer... Hon är helt inte tjejen som lyckas med allt precis hela tiden...

Den här boken var väl starten för den så kallade "chick-lit" genren. Och hur kan man inte älska Bridget? Fördelen (nackdelen?) nu efter att ha sett filmerna en sisådär 100 gånger, eller nu överdrev jag kanske något men ändå, så ser jag ju Renée, Colin och Hugh framför mig och jag hör liksom deras röster inom mig när jag läser boken.

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar