onsdag 13 mars 2013

Finns inte på kartan

Titel: Finns inte på kartan
Språk: Svenska
Författare: Carin Hjulström
Genre: Skönlitteratur
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 309 sidor
Baksidetext: Höstterminen på Journalisthögskolan i Göteborg närmar sig sitt slut. Tjugotreåriga Frida Fors väntar spänt på besked om var hon ska få göra sin praktik. Hon vet att en bra praktikplats kan öppna dörrar till de åtråvärda jobben i medievärlden.
     Beskedet kommer som en kalldusch. Hennes charmige, begåvade pojkvän får drömplatsen på Aftonbladet i Stockholm. Själv hamnar hon på Smålandsbladets lokalredaktion i Bruseryd, ett stillastående litet samhälle som knappt finns med på kartan.
     När pojkvännen gör slut och Frida och dessutom, med ett enda reportage, lyckas vända hela bygden emot sig tvivlar hon både på sig själv och på sina val i livet. Men mot sin vilja blir hon indragen i medarbetarnas och bybornas personliga öden. Kanske blir det Frida som drar vinstlotten trots allt? Fast på ett helt annat sätt än hon först trodde.

Min kommentar: Den här boken ingår i den lilla bokcirkeln jag är med i. Så jag började självklart läsa boken utan att läsa baksidetexten. Efter ett par tre sidor beslöt jag mig för att det kanske vore bra om jag läste baksidetexten så att jag vet vad boken handlar om. Jag ångrade mig ganska snart att jag läste den där texten. För redan då förstod jag hur det skulle gå i boken.
 
Fördelen med den här boken är att den är lättläst, och det är precis vad jag behöver som kontrast till de kanske lite mer tråkiga Polarböckerna som jag fått för mig att läsa... Dock så hade jag lite svårt att komma ihåg alla karaktärer i början. Vem var Agnes till exempel? Inte orkade jag heller bläddra tillbaka för att ta reda på vem hon var, utan jag frågade M på jobbet, som ju också är med i bokcirkeln och läser boken... Men när det problemet var åtgärdat så hade jag full koll igen!
 
Även om jag ju redan egentligen räknat ut hur det hela skulle sluta, så hade jag svårt att lägga ifrån mig boken, för jag ville ändå veta mer om de olika personerna i framför allt Bruseryd då. Men, jag har lite svårt att ta/förstå hur denna oerfarna och osäkra Frida Fors ändå lyckas med "allt". Och detta säger jag utan att ändå avslöja för mycket, för det förstår man redan av baksidetexten av boken. Jag gillade även skildringen av en utdöende småort, och det klassiska i att invånarna trots att de vet sanningen vägrar att inse hur det är! Slutet känns dock lite ihophafsat, för att liksom knyta ihop säcken så snabbt som möjligt, för att boken inte ska bli för lång.
 
Det finns tydligen en uppföljare till den här boken, men jag är tveksam till om jag kommer att läsa den. Fast känner jag mig själv rätt så tar väl nyfikenheten trots allt över och jag måste läsa uppföljaren för att se om den är så dålig som flera säger!
 
Betyg: 3 om än en svag sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar